Majka politikai performansza vihart kavart – provokáció vagy szatíra?

A debreceni Campus Fesztiválon adott koncertjén Majka (Majoros Péter) olyan jelenetet adott elő, amely országos politikai botránnyá nőtte ki magát. A rapper ismert „Bindzsisztán” című dala közben egy performanszban egy „Orbán Viktorra” utaló figurát színpadon főbe lőttek – egyértelműen szimbolikus jelenetként, mégis drámai vizuális hatással. A jelenet súlyát tovább növelte, hogy a koncerten kiskorú nézők is jelen lehettek, így nemcsak politikai, hanem társadalmi, nevelési kérdéseket is felvetett a produkció.

Egy látványos gesztus, ami sokaknak sok(k) volt.

A debreceni Campus Fesztiválon adott koncertjén Majka (Majoros Péter) olyan jelenetet adott elő, amely országos politikai botránnyá nőtte ki magát. A rapper ismert „Bindzsisztán” című dala közben egy performanszban egy „Orbán Viktorra” utaló figurát színpadon főbe lőttek – egyértelműen szimbolikus jelenetként, mégis drámai vizuális hatással. A jelenet súlyát tovább növelte, hogy a koncerten kiskorú nézők is jelen lehettek, így nemcsak politikai, hanem társadalmi, nevelési kérdéseket is felvetett a produkció.

Majka később úgy nyilatkozott: „Ez csak szatíra volt, ironikus túlzás, nem szabad mindent véresen komolyan venni” – ám a közélet erre a „biliben kavart viharra”, ahogyan ő fogalmazott, igencsak komolyan reagált.

A kormányoldal szerint ez már nem művészet, hanem „miniszterelnök-gyilkosság”

A kormányzati sajtó és politikai szereplők példátlan egyértelműséggel ítélték el az előadást. A Mandinernek nyilatkozó Debrecen polgármestere, Papp László így fogalmazott: „A város nevében elhatárolódunk, minden felelősség Majkát terheli.” Hozzátette: az előadás során olyan szintű vizuális provokáció történt, amely „gyermekek jelenlétében különösen súlyos”.

A Híradó.hu cikke szerint az eset már nem egyszerű színpadi túlzás, hanem a „politikai gyilkosság színpadra vitele”, és különösen aggasztó, hogy „a művészet álcájában bármit meg lehet ma már jeleníteni – még a miniszterelnök kivégzését is”.

A Magyar Nemzet szerint a koncert „újabb példája annak, hogy a kultúrának használt tér egyre inkább az uszítás és karaktergyilkosság eszközévé válik”. A lap szerint Majka nemcsak a politikai hatalom ellen ment szembe, hanem a jóízlés határait is átlépte, különösen a gyermekes közönségre tekintettel. A véleményrovatban idézett Dömötör Csaba államtitkár úgy fogalmazott: „Ez már nem véleménynyilvánítás, hanem politikai üzenet, méghozzá a legbrutálisabb formában.”

A kormánypárti Bayer Zsolt is megszólalt: szerinte „Majka csatlakozott azokhoz a ‘kigyóvállú kis szájancsikhoz’, akik a koncertjeiken mocskos módon fideszezik végig a műsort”, és most egyenesen „a kormányfőt lőtték le szimbolikusan”.

Az ellenzéki és független sajtó szerint: „Szatíra, nem merénylet”

Ezzel szemben a Telex cikke szerint Majka produkciója egyértelműen „szimbolikus túlzás volt, amely a társadalmi igazságtalanságokat és a politikai kiszolgáltatottságot próbálta megmutatni – a szokásos ironikus stílusban”. A lap szerint a politikai reakciók inkább a koncerttartalom kiforgatásáról szólnak, nem pedig valós veszélyről. A koncert egyébként a lap szerint „nem volt különösebben erőszakos vagy trágár, de látványosan kritikus volt a hatalommal szemben”.

A 444.hu publicisztikája úgy fogalmaz: „Azahriah után most Majka lett a kormánysajtó új ellensége. Pedig Majka eddig nem volt a politikai ellenzék hangja – most egyszerűen csak megmutatta, mit gondol a saját helyéről a rendszerben.” A cikk szerint a szimbolikus „főbelövés” nem buzdítás volt, hanem látványos ábrázolása annak, hogy az előadó hogyan érzékeli a politikai elnyomás vagy kiszolgáltatottság világát. A publicista szerint:

„Ha az Orbán-karakter kivégzése gyűlöletbeszéd, akkor a kormányzati kultúrharc is az. Csak épp ott a lövés helyett pályázatmegvonás van.”

A HVG is mérsékeltebben, de kritikusan értékelte a történteket. A cikk szerint Majka fellépése „valóban túllépett egy bizonyos határt, de az erre adott politikai reakciók is mutatják, mennyire feszült és szűkös lett a kulturális mozgástér”.

Művészet vagy politika? – A kulturális tér új frontvonala

A Majka-ügy újabb példája annak, hogy a művészi szabadság és a politikai érzékenység egyre gyakrabban ütközik egymással a nyilvános térben. Egy olyan koncert, amely tíz évvel ezelőtt talán egyszerű provokációnak számított volna, ma már politikai nyilatkozatként hat. A kérdés nem csupán az, hogy mit ábrázolt a produkció, hanem hogy milyen társadalmi következményei lettek – és hol húzódik az a határ, amit már egyik oldal sem hajlandó elfogadni.

A kép illusztráció.

2025.07.21. 17:44:39

További hírek